استفاده از بلوط در تولید دمپایی روفرشی و کتانی بچه گانه

با توجه به استراتژی مقاوم تر به خشکی بلوط پیرنه زیر مدیترانه در مقایسه با بلوط دمپایی معتدل تر، و از آنجایی که شرایط آب و هوایی استرس زا برای این گونه های بلوط عمدتاً شامل دماهای بالا و سطوح کم بارش است، ما انتظار داریم (i) عملکرد بهتر بلوط ساقه دار و بلوط پیرنه در جنگل های مسیک و زریک به ترتیب.

(ii) بلوط دمپایی بیشتر تحت تأثیر گرم شدن آب و هوای اخیر در سایت زریک قرار می گیرد.

و (iii) رشد، صفات آناتومیکی و فیزیولوژیکی مرتبط با همبستگی بیشتری در محل زریک، یعنی تحت شرایط آب و هوایی پر استرس تر.

دو بلوط خزان‌پذیر زمستانی که چوب متخلخل حلقه‌ای را تشکیل می‌دهند برای مطالعه حاضر انتخاب شدند: بلوط دمپایی یک بلوط معتدل است و دارای حد توزیع جنوب غربی آن در شبه جزیره ایبری است، در حالی که Q. pyrenaica یک بلوط زیر مدیترانه ای است که محدود به جنوب غربی اروپا (W-NW اسپانیا، C و N پرتغال، جنوب غربی فرانسه) و مکان های جدا شده است.

بلوط

Quercus robur بلندترین بلوط موجود در شبه جزیره ایبری است، جایی که ارتفاع آن به 40-50 متر می رسد، در حالی که Q. pyrenaica حداکثر ارتفاع 20-25 متر دارد و ظرفیت جوانه زدن مشخصی دارد.

این دو گونه در کنار هم وجود دارند و ممکن است هیبرید شوند.

Budburst در ماه آوریل-مه در Q. robur و در ماه مه- ژوئن در Q. pyrenaica (N.A. Laskuarain, pers. obs.) رخ می دهد.

به طور کلی، Q. robur در مناطق کوهستانی و کولین زندگی می کند که در آن بارش تابستانی بالاتر از 200 میلی متر است، در حالی که Q. pyrenaica در مناطق زیر مدیترانه ای قاره ای با بارش تابستانی بالای 100 میلی متر غالب است.

مکان های مورد مطالعه با Parque Natural del Señorío de Bértiz (محل مسیک، از این پس ME) و Parque Natural de Izki (سایت xeric، از این پس XE) مطابقت دارند.

  • منابع:
    1. Coexisting oak species, including rear-edge populations