ادویه کاری خورشتی دندان هایتان را سفید می کند

ادویه جات همه از مزارع آسیا و آفریقا وارد می شد ادویه کاری خورشتی که باعث گرانی آنها شد از قرن هشتم تا پانزدهم، جمهوری ونیز انحصار تجارت ادویه با خاورمیانه را در اختیار داشت.

و از این موقعیت برای تسلط بر جمهوری‌های دریایی ایتالیایی و دولت شهرها استفاده می‌کرد. تجارت منطقه را ثروتمند کرد.

تخمین زده شده است که حدود 1000 تن فلفل و 1000 تن از سایر ادویه های رایج در اواخر قرون وسطی هر سال به اروپای غربی وارد می شد . ارزش این کالاها معادل عرضه سالانه غلات برای 1.5 میلیون نفر بود.

منحصر به فردترین آن زعفران بود، به همان اندازه به دلیل رنگ زرد متمایل به قرمز و طعم آن استفاده می شود. ادویه هایی که اکنون در غذاهای اروپایی در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند عبارتند از:

دانه های بهشتی ، یکی از خویشاوندان هل که بیشتر جایگزین فلفل در اواخر قرون وسطی در آشپزی فرانسه شمالی شده است، فلفل بلند ، گرز ، سنجد ، گلنگال و مکعب .

ادویه

اسپانیا و پرتغال علاقه مند به جستجوی مسیرهای جدیدی برای تجارت ادویه جات ترشی جات و سایر محصولات ارزشمند از آسیا بودند. کنترل مسیرهای تجاری و مناطق تولید ادویه مهمترین دلایلی بود.

که واسکو داگاما دریانورد پرتغالی در سال 1499 به هند سفر کرد . قیمتی از آنهایی که ونیز خواسته است.

تقریباً در همان زمان، کریستف کلمب از دنیای جدید بازگشت . او برای سرمایه گذاران ادویه های جدید موجود در آنجا را توضیح داد.

 

یکی دیگر از منابع رقابت در تجارت ادویه در قرن 15 و 16 راگوزان از جمهوری دریایی دوبرونیک در جنوب کرواسی بودند.

قدرت نظامی Afonso de Albuquerque (1453-1515) به پرتغالی ها اجازه داد تا کنترل مسیرهای دریایی به هند را در دست بگیرند.

در سال 1506 جزیره سقطری در دهانه دریای سرخ و در سال 1507 اورمز در خلیج فارس را تصرف کرد . از زمانی که نایب السلطنه هند شد ، در سال 1510 گوا در هند و مالاکا در شبه جزیره مالایی را تصرف کرد.

در سال 1511. پرتغالی ها اکنون می توانستند مستقیماً با سیام ، چین و جزایر مالوکو تجارت کنند.

با کشف دنیای جدید، ادویه های جدیدی از جمله فلفل دلمه ای ، فلفل چیلی ، وانیل و شکلات به وجود آمد. این پیشرفت باعث شد تجارت ادویه، با آمریکا که دیر وارد شده با چاشنی های جدیدش، تا قرن نوزدهم سودآور باشد.